Kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran Strategi

Strategi

Cara atau langkah atau tundakan yang mesti dijalankan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.


Strategi Pengajaran

1. Berpusatkan guru.
2. Berpusatkan pelajar.
3. Berpusatkan bahan.
4. Strategi pengajaran kumpulan.
5. Strategi pengajaran kelas.
6. Strategi pengajaran individu.


Strategi Pemusatan Guru

1. Guru memainkan peranan yang sama.
2. Guru yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran.
3. Guru banyak memberikan penerangan dan murid mendengar dna memerhati.
4. Kaedah dan teknik yang digunakan seperti syarahan, penerangan, demonstrasi, tunjuk cara, bercerita.


Ciri-Ciri Strategi Pemusatan Guru

1. Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah sehala.
2. Ciri kepimpinan guru bersifat autokratik murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka.
3. Strategi pengajaran lebih diutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.
4. Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi.
5. Murid menjadi kurang kreatif dan tidak berinisiatif.
6. Teknik mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta-fakta secara menghafal. Pembelajaran murid banyak berbentuk mengingat dan menghafal dan kurang berupaya membuat interprestasi.


Strategi Pemusatan Murid

1. Murid memainkan peranan yang penting.
2. Murid digalak melibatkan diri secara aktif.
3. Guru merupakan seorang pemimpin yang membimbing murid menjalnkan aktiviti pembelajaran.
4. Kaedah dan teknik yang digunakan seperti inkuiri penemuan, perbincangan, main peranan dan sumbangsaran.


Ciri-Ciri Pemusatan Murid

1. Komunikasi berlaku secara dua hala iaitu antara guru dan murid.
2. Ciri kepimpinan guru bersifat demokratik.
3. Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pembelajaran murid.
4. Ujian formatif adalah ditekankan dan keputusan ujian kerap kali digunakan untuk menguji kelemahan murid.
5. Murid-murid menunjukkan sifat kreatif dan berinisiatif.


Berpusatkan Bahan

Murid boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara sendiri atau berkumpulan tanpa kehadiran guru.


Strategi Berpusatkan Bahan

Kaedah yang berkaitan ialah buku skrab, modul, audio-visual dengan penggunaan projektor televisyen, komputer dan sebagainya.


Ciri-Ciri Berpusatkan Bahan

1. Bahan pelajaran memainkan peranan yang penting.
2. Komunikasi dan interaksi berlaku antara guru dengan bahan pengajaran atau
murid dengan bahan pengajaran.
3. Menekankan perkembangan kognitif, jasmani dan rohani.
4. Mementingkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang bermakna melalui pengalaman yang sebenar.
5. Dengan adanya bahan-bahan pelajaran, ilmu pengetahuan yang abstrak dapat dikaitkan dengan situasi yang konkrit.

Ulasan

Catatan Popular