rancangan pengajaran harian 1 (arieff azman)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MINGGU
1
Nama Guru :
Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran
: Pendidikan Tajwid
Kelas
: 4 Amanah
Tarikh
: 13 Januari 2019
Masa
: 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan
: 20 orang pelajar
Tajuk
: Membaca al quran
Kemahiran
: Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah
: Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada
:
1)Murid-murid mengetahui al quran
sebagai kitab suci
2)Murid-murid mengetahui bahawa beriman
kepada kitab merupakan salah satu rukun iman
Kemahiran berfikir:
: Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan
Pendahuluan
(3
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
|
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa
2.Guru
membaca doa bersama dengan murid-murid
|
Nilai:Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
1.Apakah
yang terdapat di dalam gambar ini?
Andaian
jawapan:
Senaskhah
al quran
2.Tahukah
murid-murid apa yang cikgu mahu mengajarkan apa?
Andaian
jawapan:
Tidak
tahu
|
1.Guru
menampalkan sekeping gambar senaskhah al quran
2.Guru
menanyakan kepada murid mengenai gambar tersebut
3.Murid-murid
menjawab soalan guru
4.Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk akan akan dipelajari
|
Kemahiran
Berfikir:
Membuat
perkaitan
Sumbang
saran
Strategi
-berpusatkan
murid
-berpusatkan
bahan
Pendekatan
-Deduktif
Nilai
-menumpukan
perhatian
Bahan
bantu mengajar
-gambar
|
Langkah
1
(7
minit)
|
Adab
membaca al quran
-membaca
al quran mestilah dalam keadaan bersih dan berwudu’ serta mengambil al quran
hendaklah dengan tangan kanan sebaik-baiknya memegang dengan kedua-dua belah
tangan
-membaca
al quran ditempat yang bersih seperti dirumah,musolla dan yang paling utama
ialah masjid
-menghadap
kiblat,baca dengan khusyuk dan tenang sebaik-baiknya berpakaian kemas.
-ketika
membaca al quran mulut hendaklah bersih,tidak berisi makanan,sebaik-baiknya
bersihkan dahulu seperti bersugi
-sebelum
membaca alquran disunatkan membaca istiazah
|
1.Guru
menerangkan kepada murid-murid tentang pengertian hadas
2.Murid-murid
mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
|
Nilai:
khusyuk
Strategi:
-berpusatkan
guru
|
Langkah
2
(6
minit)
|
Sambungan;
-membaca
alquran dengan tertil iaitu bacaan yang perlahan dan tenang
-bagi
orang yang sudah mengetahui
erti
dan ayat-ayat alquran, disunatkan membaca dengan penuh perhatian tentang ayat
yang dibaca itu dan maksudnya
-hendaklah
diserapkan sepenuhnya erti dan maksud lebih-lebih lagi apabila sampai pada
ayat yang mengambarkan nasib orang yangberdosa dan bagaimana hebatnya siksaan
yang disediakan bagi mereka
-membaca
alquran dengan suara yang bagus dan merdu kerana dapat menambahkan tertarik
kepada alquran
-jangan
dputuskan bacaan alquran hanya kerana hendak bercakap dengan orang
lain.Pembacaan hendaklah diteruskan sampai pada batas yang telah ditentukan
|
1.Guru
menerangkan adab membaca alquran kepada murid-murid
2.Murid-murid
mendengar dengan teliti penerangan guru
3.guru
meminta murid supaya membaca semula adab membaca alquran secara
beramai-ramai.
4.guru
membagikan kumpulan kepada 1 kumpulan terdapat 2 orang murid.
5.setiap
kumpulan perlu membincangkan satu adab membaca alquran
|
Strategi
-berpusatkan
guru
-berpusatkan
murid
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Bahan
bantu mengajar
-kitab
|
Langkah
3
(3minit)
|
Belajar
alquran dan mengajarkan;
-merupakan
kewajipan suci agi mulia
-Hadith
Rasulullah s.a.w yang bermaksud;”sesungguhnya seseorang yang berpagi-pagian
pergi mempelajari ayat-ayat dalam kitab Allah lebih baik daripada orang yang
mengerjakan solat sunat seratus rakaat”
-seterusnya
hadith oleh ibnu abbas;Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud);sesiapa
yang mempelajari kitab Allah,kemudian diamalkan isi terkandung di
dalamnya,Allah akan melindunginya daripada kesesatan dan akan dipelihara pada
hari kiamat daripada siksa yang berat
Peringkat
pembelajaran alquran iaitu;
-Belajar
membaca sampai lancar dan baik,menurut kaedah-kaedah yang berlaku dalam
qiraat dan tajwid
-belajar
erti dan maksud sehingga dapat memahami maksud-maksud yang terkandung di
dalamnya
-belajar
menghafaz sebagaimana yang dilakukan oleh para sahabat pada zaman Rasulullah
s.a.w demikian juga pada masa tabiin dan seterusnya diseluruh umat Islam
|
1.guru
menerangkan tentang belajar alquran dan mengajarkan serta hadith Rasulullah s.a.w
2.murid-murid
mendengar penerangan guru
3.guru
menjelaskan peringkat-peringkat pembelajaran alquran kepada murid
4.murid-murid
mendengarkan penjelasan guru
5.guru
meminta murid-murid mengulang semula kaedah-kaedah pembelajaran alquran
|
Kaedah
-komunikatif
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Alat
bantu mengajar
-kitab
|
Langkah
4
(4minit)
|
Tugas
mengajar alquran itu terkandung tiga kemuliaan iaitu;
-kemuliaan
mengajar yang merupakan warisnya tugas nabi
-kemuliaan
membaca alquran ketika mengajar
-kemuliaan
mendalami maksud yang terkandung di dalamnya.dengan mengajar terus menerus ia
akan menjadi orang yang mahir dan memahami isi alquran
Hadith
diriwayatkan oleh bukhari dan muslim daripada siti aishah r.a; nabi s.a.w
yang bersabda (yang bermaksud),orang yang mahir membaca alquran kelak akan
mendapat tempat di dalam surga bersama-sama dengan rasul-rasul yang mulia
lagi baik,dan orang yang membaca alquran tetapi tidak mahir dengan bacaan
tersekat-sekat dan agak berat lidahnya (belum lancar),ia mendapat dua pahala.
|
1.Guru
menerangkan tugas mengajar alquran yang terkandung kemuliaan serta hadith
nabi s.a.w
2.murid
mendengar penerangan guru
|
Nilai
-khusyuk
Strategi
-berpusatkan
guru
|
Penutup
(2
minit)
|
Rumusan
pelajaran yang didapati;
Mengulang
semula setiap isi penting
|
1.Guru
merumuskan pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai:
-khusyuk
-patuh
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :
Disediakan oleh : Disahkan oleh :
............................................. .............................................
( ) ( )
Ulasan
Catat Ulasan