rancangan pengajaran harian 10(arieff azman)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MINGGU
1
Nama Guru :
Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran
: Pendidikan Tajwid
Kelas
: 4 Amanah
Tarikh
: 13 Januari 2019
Masa
: 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan
: 20 orang pelajar
Tajuk
: Membaca al quran
Kemahiran
: Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah
: Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada
:
1)Murid-murid mengetahui al quran
sebagai kitab suci
2)Murid-murid mengetahui bahawa beriman
kepada kitab merupakan salah satu rukun iman
Kemahiran berfikir:
: Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan
Pendahuluan
(3
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
|
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa
2.Guru
membaca doa bersama dengan murid-murid
|
Nilai:Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
1.Apakah
yang terdapat di dalam gambar ini?
Andaian
jawapan:
Senaskhah
al quran
2.Tahukah
murid-murid apa yang cikgu mahu mengajarkan apa?
Andaian
jawapan:
Tidak
tahu
|
1.Guru
menampalkan sekeping gambar senaskhah al quran
2.Guru
menanyakan kepada murid mengenai gambar tersebut
3.Murid-murid
menjawab soalan guru
4.Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk akan akan dipelajari
|
Kemahiran
Berfikir:
Membuat
perkaitan
Sumbang
saran
Strategi
-berpusatkan
murid
-berpusatkan
bahan
Pendekatan
-Deduktif
Nilai
-menumpukan
perhatian
Bahan
bantu mengajar
-gambar
|
Langkah
1
(7
minit)
|
Adab
membaca al quran
-membaca
al quran mestilah dalam keadaan bersih dan berwudu’ serta mengambil al quran
hendaklah dengan tangan kanan sebaik-baiknya memegang dengan kedua-dua belah
tangan
-membaca
al quran ditempat yang bersih seperti dirumah,musolla dan yang paling utama
ialah masjid
-menghadap
kiblat,baca dengan khusyuk dan tenang sebaik-baiknya berpakaian kemas.
-ketika
membaca al quran mulut hendaklah bersih,tidak berisi makanan,sebaik-baiknya
bersihkan dahulu seperti bersugi
-sebelum
membaca alquran disunatkan membaca istiazah
|
1.Guru
menerangkan kepada murid-murid tentang pengertian hadas
2.Murid-murid
mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
|
Nilai:
khusyuk
Strategi:
-berpusatkan
guru
|
Langkah
2
(6
minit)
|
Sambungan;
-membaca
alquran dengan tertil iaitu bacaan yang perlahan dan tenang
-bagi
orang yang sudah mengetahui
erti
dan ayat-ayat alquran, disunatkan membaca dengan penuh perhatian tentang ayat
yang dibaca itu dan maksudnya
-hendaklah
diserapkan sepenuhnya erti dan maksud lebih-lebih lagi apabila sampai pada
ayat yang mengambarkan nasib orang yangberdosa dan bagaimana hebatnya siksaan
yang disediakan bagi mereka
-membaca
alquran dengan suara yang bagus dan merdu kerana dapat menambahkan tertarik
kepada alquran
-jangan
dputuskan bacaan alquran hanya kerana hendak bercakap dengan orang
lain.Pembacaan hendaklah diteruskan sampai pada batas yang telah ditentukan
|
1.Guru
menerangkan adab membaca alquran kepada murid-murid
2.Murid-murid
mendengar dengan teliti penerangan guru
3.guru
meminta murid supaya membaca semula adab membaca alquran secara
beramai-ramai.
4.guru
membagikan kumpulan kepada 1 kumpulan terdapat 2 orang murid.
5.setiap
kumpulan perlu membincangkan satu adab membaca alquran
|
Strategi
-berpusatkan
guru
-berpusatkan
murid
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Bahan
bantu mengajar
-kitab
|
Langkah
3
(3minit)
|
Belajar
alquran dan mengajarkan;
-merupakan
kewajipan suci agi mulia
-Hadith
Rasulullah s.a.w yang bermaksud;”sesungguhnya seseorang yang berpagi-pagian
pergi mempelajari ayat-ayat dalam kitab Allah lebih baik daripada orang yang
mengerjakan solat sunat seratus rakaat”
-seterusnya
hadith oleh ibnu abbas;Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud);sesiapa
yang mempelajari kitab Allah,kemudian diamalkan isi terkandung di
dalamnya,Allah akan melindunginya daripada kesesatan dan akan dipelihara pada
hari kiamat daripada siksa yang berat
Peringkat
pembelajaran alquran iaitu;
-Belajar
membaca sampai lancar dan baik,menurut kaedah-kaedah yang berlaku dalam
qiraat dan tajwid
-belajar
erti dan maksud sehingga dapat memahami maksud-maksud yang terkandung di
dalamnya
-belajar
menghafaz sebagaimana yang dilakukan oleh para sahabat pada zaman Rasulullah
s.a.w demikian juga pada masa tabiin dan seterusnya diseluruh umat Islam
|
1.guru
menerangkan tentang belajar alquran dan mengajarkan serta hadith Rasulullah
s.a.w
2.murid-murid
mendengar penerangan guru
3.guru
menjelaskan peringkat-peringkat pembelajaran alquran kepada murid
4.murid-murid
mendengarkan penjelasan guru
5.guru
meminta murid-murid mengulang semula kaedah-kaedah pembelajaran alquran
|
Kaedah
-komunikatif
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Alat
bantu mengajar
-kitab
|
Langkah
4
(4minit)
|
Tugas
mengajar alquran itu terkandung tiga kemuliaan iaitu;
-kemuliaan
mengajar yang merupakan warisnya tugas nabi
-kemuliaan
membaca alquran ketika mengajar
-kemuliaan
mendalami maksud yang terkandung di dalamnya.dengan mengajar terus menerus ia
akan menjadi orang yang mahir dan memahami isi alquran
Hadith
diriwayatkan oleh bukhari dan muslim daripada siti aishah r.a; nabi s.a.w
yang bersabda (yang bermaksud),orang yang mahir membaca alquran kelak akan
mendapat tempat di dalam surga bersama-sama dengan rasul-rasul yang mulia
lagi baik,dan orang yang membaca alquran tetapi tidak mahir dengan bacaan
tersekat-sekat dan agak berat lidahnya (belum lancar),ia mendapat dua pahala.
|
1.Guru
menerangkan tugas mengajar alquran yang terkandung kemuliaan serta hadith
nabi s.a.w
2.murid
mendengar penerangan guru
|
Nilai
-khusyuk
Strategi
-berpusatkan
guru
|
Penutup
(2
minit)
|
Rumusan
pelajaran yang didapati;
Mengulang
semula setiap isi penting
|
1.Guru
merumuskan pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai:
-khusyuk
-patuh
|
Ulasan Pensyarah Guru
Pembimbing :
Disediakan oleh
:
Disahkan oleh :
.............................................
.............................................
(
)
(
)
Ulasan
Catat Ulasan