rancangan pengajaran harian 2 (arieff azman)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MINGGU
1
Nama Guru :
Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran
: Pendidikan Tajwid
Kelas
: 4 Amanah
Tarikh
: 13 Januari 2019
Masa
: 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan
: 20 orang pelajar
Tajuk
: Istiazah
Kemahiran
: Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah
: Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada
:
1)Murid-murid mengetahui al quran
sebagai kalamullah
2)Murid-murid akan membaca istiazah dan
basmalah terlebih dahulu sebelum membaca surah alquran
Kemahiran berfikir:
: Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan
Pendahuluan
(3
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
|
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa
2.Guru
membaca doa bersama dengan murid-murid
|
Nilai:Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
1.Apakah
yang terdapat di dalam 3 gambar ini?
Andaian
jawapan:
-alquran
-tulisan
nama Allah
-seekor
syaitan
2.Tahukah
murid-murid apa yang cikgu mahu mengajarkan apa?
Andaian
jawapan:
Tidak
tahu
|
1.Guru
menampalkan ketiga-tiga gambar tersebut
2.Guru
menanyakan kepada murid mengenai gambar tersebut
3.Murid-murid
menjawab soalan guru
4.Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk akan akan dipelajari
|
Kemahiran
Berfikir:
Membuat
perkaitan
Sumbang
saran
Strategi
-berpusatkan
murid
-berpusatkan
bahan
Pendekatan
-Deduktif
Nilai
-menumpukan
perhatian
Bahan
bantu mengajar
-gambar
|
Langkah
1
(7
minit)
|
فاذا
القرءان فاستعذ بالله من الشيطن الرجيم
(Surah
an nahl:98)
Ertinya:Apabila
kamu membaca alquran,hendaklah kamu memohon perlindungan kepada Allah
daripada syaitan yang direjam
Erti
dan lafaz istiazah
-memohon
daripada Allah Taala daripada syaitan ketika memulakan bacaan alquran.
Lafaz
istiazah yang biasa disebut:
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم
Ertinya:Aku
memohon perlindungan dengan Allah daripada syaitan yang direjam
Lafaz
yang psling ringkas
اعوذ
بالله من الشيطان
Lafaz
yang lain
اعوذ
بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم
|
1.Guru menerangkan kepada murid-murid tentang pengertian hadas
2.Murid-murid
mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
|
Nilai:
khusyuk
Strategi:
-berpusatkan
guru
|
Langkah
2
(6
minit)
|
Sambungan;
Cara membaca istiazah:
1.waqaf
pada istiazah dan basmalah
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم ()
بسم
الله الرحمن الرحيم ()
قل
هو الله احد ()
2.waqaf
pada istiazah dan wasal pada basmalah
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم (1)
بسم
الله الرحمن الرحييم
قل
هو الله احد
3.wasal
pada istiazah dan basmalah
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم
بسم
الله الرحمن الرحييم
قل
هو الله احد
|
1.Guru menjelaskan cara membaca istiazah kepada murid
2.murid
mendengar penjelasan guru
3.Guru
meminta murid mengikuti bacaan guru
4.Murid-murid
mengikut bacaan guru
3.guru
meminta seluruh murid murid supaya membaca semula secara beramai-ramai.
|
Strategi
-berpusatkan
guru
-berpusatkan
murid
Tunjuk
cara
-demonstrasi
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Bahan
bantu mengajar
-kitab
|
Langkah
3
(3minit)
|
Hukum
membaca istiazah
-sunat
-wajib
Memperlahankan
bacaan istiazah
1.membaca
alquran dengan perlahan
2.membaca
alquran di tempat yang sunyi
3.membaca
istiazah dalam solat
4.ketika
membaca alquran secara bergilir-gilir
|
1.guru
menerangkan tentang hukum membaca istiazah
2.murid-murid
mendengar penerangan guru
34.murid-murid
mendengarkan penjelasan guru
5.guru
meminta murid-murid mengulang semula kaedah-kaedah pembelajaran alquran
|
Kaedah
-komunikatif
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Alat
bantu mengajar
-kitab
|
Langkah
4
(4minit)
|
Tugas
mengajar alquran itu terkandung tiga kemuliaan iaitu;
-kemuliaan
mengajar yang merupakan warisnya tugas nabi
-kemuliaan
membaca alquran ketika mengajar
-kemuliaan
mendalami maksud yang terkandung di dalamnya.dengan mengajar terus menerus ia
akan menjadi orang yang mahir dan memahami isi alquran
Hadith
diriwayatkan oleh bukhari dan muslim daripada siti aishah r.a; nabi s.a.w
yang bersabda (yang bermaksud),orang yang mahir membaca alquran kelak akan
mendapat tempat di dalam surga bersama-sama dengan rasul-rasul yang mulia
lagi baik,dan orang yang membaca alquran tetapi tidak mahir dengan bacaan
tersekat-sekat dan agak berat lidahnya (belum lancar),ia mendapat dua pahala.
|
1.Guru
menerangkan tugas mengajar alquran yang terkandung kemuliaan serta hadith
nabi s.a.w
2.murid
mendengar penerangan guru
|
Nilai
-khusyuk
Strategi
-berpusatkan
guru
|
Penutup
(2
minit)
|
Rumusan
pelajaran yang didapati;
Mengulang
semula setiap isi penting
|
1.Guru
merumuskan pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai:
-khusyuk
-patuh
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini
sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian
sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat
penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan Pensyarah Guru
Pembimbing :
Disediakan oleh
:
Disahkan oleh :
.............................................
.............................................
(
)
(
)
Ulasan
Catat Ulasan