rancangan pengajaran harian 2 (arieff azman)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 1

Nama Guru : Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran : Pendidikan Tajwid
Kelas : 4 Amanah
Tarikh : 13 Januari 2019
Masa : 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan : 20 orang pelajar
Tajuk : Istiazah
Kemahiran : Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah : Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada :
1)Murid-murid mengetahui al quran sebagai kalamullah
2)Murid-murid akan membaca istiazah dan basmalah terlebih dahulu sebelum membaca surah alquran
Kemahiran berfikir: : Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan





Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa

2.Guru membaca doa bersama dengan murid-murid
Nilai:Khusyuk
Set Induksi
(5 minit)
1.Apakah yang terdapat di dalam 3 gambar ini?

Andaian jawapan:
-alquran
-tulisan nama Allah
-seekor syaitan

2.Tahukah murid-murid apa yang cikgu mahu mengajarkan apa?

Andaian jawapan:
Tidak tahu
1.Guru menampalkan ketiga-tiga gambar tersebut

2.Guru menanyakan kepada murid mengenai gambar tersebut

3.Murid-murid menjawab soalan guru

4.Guru mengaitkan gambar dengan tajuk akan akan dipelajari
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan
Sumbang saran

Strategi
-berpusatkan murid
-berpusatkan bahan

Pendekatan
-Deduktif

Nilai
-menumpukan perhatian

Bahan bantu mengajar
-gambar
Langkah 1
(7 minit)

فاذا القرءان فاستعذ بالله من الشيطن الرجيم
(Surah an nahl:98)

Ertinya:Apabila kamu membaca alquran,hendaklah kamu memohon perlindungan kepada Allah daripada syaitan yang direjam

Erti dan lafaz istiazah

-memohon daripada Allah Taala daripada syaitan ketika memulakan bacaan alquran.

Lafaz istiazah yang biasa disebut:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
Ertinya:Aku memohon perlindungan dengan Allah daripada syaitan yang direjam

Lafaz yang psling ringkas
اعوذ بالله من الشيطان

Lafaz yang lain
اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم

1.Guru menerangkan kepada murid-murid tentang pengertian hadas

2.Murid-murid mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
Nilai: khusyuk

Strategi:
-berpusatkan guru


Langkah 2
(6 minit)
Sambungan;

 Cara membaca istiazah:
1.waqaf pada istiazah dan basmalah

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ()
بسم الله الرحمن الرحيم ()
قل هو الله احد ()

2.waqaf pada istiazah dan wasal pada basmalah

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم (1)
بسم الله الرحمن الرحييم
قل هو الله احد

3.wasal pada istiazah dan basmalah

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحييم
قل هو الله احد

1.Guru menjelaskan cara membaca istiazah kepada murid

2.murid mendengar penjelasan guru

3.Guru meminta murid mengikuti bacaan guru

4.Murid-murid mengikut bacaan guru

3.guru meminta seluruh murid murid supaya membaca semula secara beramai-ramai.


Strategi
-berpusatkan guru
-berpusatkan murid

Tunjuk cara
-demonstrasi

Nilai
-khusyuk
-berani mencuba
-patuh

Bahan bantu mengajar
-kitab

Langkah 3
(3minit)
Hukum membaca istiazah
-sunat
-wajib

Memperlahankan bacaan istiazah
1.membaca alquran dengan perlahan
2.membaca alquran di tempat yang sunyi
3.membaca istiazah dalam solat
4.ketika membaca alquran secara bergilir-gilir
1.guru menerangkan tentang hukum membaca istiazah

2.murid-murid mendengar penerangan guru

34.murid-murid mendengarkan penjelasan guru

5.guru meminta murid-murid mengulang semula kaedah-kaedah pembelajaran alquran
Kaedah
-komunikatif

Nilai
-khusyuk
-berani mencuba
-patuh

Alat bantu mengajar
-kitab




Langkah 4
(4minit)
Tugas mengajar alquran itu terkandung tiga kemuliaan iaitu;

-kemuliaan mengajar yang merupakan warisnya tugas nabi
-kemuliaan membaca alquran ketika mengajar
-kemuliaan mendalami maksud yang terkandung di dalamnya.dengan mengajar terus menerus ia akan menjadi orang yang mahir dan memahami isi alquran

Hadith diriwayatkan oleh bukhari dan muslim daripada siti aishah r.a; nabi s.a.w yang bersabda (yang bermaksud),orang yang mahir membaca alquran kelak akan mendapat tempat di dalam surga bersama-sama dengan rasul-rasul yang mulia lagi baik,dan orang yang membaca alquran tetapi tidak mahir dengan bacaan tersekat-sekat dan agak berat lidahnya (belum lancar),ia mendapat dua pahala.
1.Guru menerangkan tugas mengajar alquran yang terkandung kemuliaan serta hadith nabi s.a.w

2.murid mendengar penerangan guru


Nilai
-khusyuk

Strategi
-berpusatkan guru

Penutup
(2 minit)
Rumusan pelajaran yang didapati;
Mengulang semula setiap isi penting
1.Guru merumuskan pelajaran yang disampaikan.
Nilai:
-khusyuk
-patuh

Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :

Disediakan oleh :                                                                               Disahkan oleh :


.............................................                                                              .............................................   

(                                            )                                                            (                                            )

Ulasan

Catatan Popular