Rancangan Pengajaran Harian 3 (Syafiq Aiman)

Rancangan Pengajaran Harian 3

Nama Guru : Muhammad Syafiq Aiman Bin Rahman.

Matapelajaran : Ibadah Darjah 3

Kelas : 3 Amanah

Tarikh : 13 Januari 2019

Masa : 2.30 petang - 3.00 petang

Bilangan : 20 orang murid

Tajuk : Baligh

Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat dan menaakul.

Kaedah : Syarahan, permainan, soal jawab dan perbincangan.


Pengetahuan Sedia Ada : 

1) Murid-murid telah mengetahui serba sedikit mengenai baligh melalui pendidikan ibu bapa di rumah.

2) Murid-murid pernah mengalami perubahan fizikal tubuh badan yang menunjukkan telah mencapai tahap baligh atau peringkat kematangan.



Hasil Pembelajaran :

1) Murid-murid dapat menyebut pengertian baligh dan tanda-tandanya.

2) Murid-murid dapat memahami baligh sebagai tanda bermulanya taklif.



Kemahiran Berfikir :  Membuat perkaitkan, membuat penilaian dan membuat kesimpulan.

Penerapan Nilai : Berfikir secara matang.

Bahan Bantu Mengajar : Gambar, poket letak gambar, kad berayat, pen marker dan papan putih.

Masa / Langkah   
Isi Pelajaran   
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran  
 Catatan 
 Pendahuluan

(2 Minit) 
Ucapan salam dan bacaan doa.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

ٱللَّهُمَّ ٱفْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَٱنْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَآئِنِ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ ٱلرَّٰحِمِينَ
1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.

2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
Nilai :
  • Khusyuk.
  • Hormat.
  Set Induksi


(5 Minit)
1. Apakah yang murid-murid dapat lihat pada gambar ini?

Andaian jawapan : Bayi, kanak-kanak. remaja. Dan dewasa.


2. Tahukah murid-murid apa yang ingin cikgu ajar berdasarkan gambar yang cikgu tunjukkan?

Andaian jawapan : Tak tahu.
1. Guru menampal gambar pertumbuhan dan perkembangan manusia secara berperingkat pada papan putih.

2. Guru mengajukan soalan kepada murid-murid mengenai gambar tersebut.

3. Murid-murid menjawab soalan guru dengan jawapan yang sesuai dan telah diketahuinya.

4. Guru mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk yang akan dipelajari.
Kemahiran Berfikir :
  • Membuat perkaitan.
  • Sumbang saran 

Strategi :
  • Berpusatkan guru.
  • Berpusatkan murid.
  • Berpusatkan bahan.

Pendekatan :
  • Deduktif

Nilai :
  • Menumpukan perhatian.

Teknik :
  • Soal jawab.

Kemahiran :
  • Melihat.
  • Menaakul.


Bahan Bantu Mengajar (BBM) :
  • Gambar.
 Langkah 1




(7 Minit)
Pengertian Baligh :

Pada bahasa : Sampai atau jelas.

Pada istilah : Satu tahap umur manusia sudah sampai atau jelas dari segi jasmani, rohani, akal dan emosi untuk menerima dan mengamalkan seluruh perintah Allah dan meninggalkan seluruh larangannya.

Perkembangan umur manusia menurut Islam :
  • Bayi : 1 hari hingga 2 tahun.
  • Kanak-kanak : 2 tahun hingga 8 tahun.
  • Remaja : 9 tahun hingga 15 tahun.
  • Belia : 16 tahun hingga 21 tahun.
  • Dewasa : Lebih 22 tahun.
Mumaiyiz : 
  • Peringkat kanak-kanak mula tahu membezakan yang baik dan buruk, betul dan salah, dan bermanfaat dan mudarat.
  • Mencapai peringkat ini pada usia 5 tahun hingga 6 tahun.
Baligh :
  • Peringkat kanak-kanak telah cukup umur sebagai permulaan dewasa yang wajib menanggung kewajipan hukum syarak, melaksanakan perintah dan meninggalkan larangan Allah.
  • Mencapai peringkat ini pada usia 9 tahun hingga 15 tahun.
1. Guru menerangkan pengertian baligh kepada murid-murid.

2. Guru menulis  perkataan bayi, kanak-kanak, remaja, belia dan dewasa yang menunjukkan perkembangan manusia mengikut umur dan peringkat pada papan putih di sebelah kanan dan membiarkan ruangan kosong di sebelah kiri kelima-lima perkataan untuk murid-murid menulis jawapan umur bagi setiap peringkat.

4. Guru meminta lima orang murid untuk menulis jawapan mereka pada papan putih.

5. Murid-murid menulis jawapan mereka pada papan putih di ruangan kosong di sebelah kiri kelima-lima perkataan tersebut.













Strategi :
  • Berpusatkan guru.
  • Berpusatkan murid.
  • Berpusatkan bahan.

Nilai :
  • Menumpukan perhatian.
  • Berani mencuba.

Teknik :

  • Syarahan.
  • Permainan.

Kemahiran :
  • Mendengar.
  • Menaakul.

Bahan Bantu Mengajar (BBM) :

  • Papan putih.
  • Pen marker.
 Langkah 2




(6 Minit)
Tanda-tanda Baligh :
  • Bagi lelaki : Keluar air mani melalui mimpi atau jaga dengan adanya syahwat.
  • Bagi perempuan : Kedatangan haid.
  • Bagi yang tiada tanda keluar air mani atau kedatangan haid, ia dikira baligh apabila berumur 15 tahun.
Tanda-tanda dari segi jasmani :

Lelaki
  • Suara pecah atau garau.
  • Tumbuh misai, janggut dan bulu pada bahagian kemaluan.
Perempuan
  • Perubahan tubuh badan seperti pembesaran payu dara dan punggung.
  • Tumbuh bulu pada bahagian kemaluan.

1. Guru menulis  perkataan lelaki dan perempuan pada papan putih di bahagian tengah sebelah kanan dan membiarkan ruangan kosong di sebelah kiri kedua-dua perkataan untuk murid-murid menulis jawapan tanda-tanda baligh bagi lelaki dan perempuan dari segi dalaman dan jasmani.

2. Guru meminta beberapa orang murid untuk menulis jawapan mereka pada papan putih.

3. Murid-murid menulis jawapan mereka pada papan putih di ruangan kosong di sebelah kiri kedua-dua perkataan tersebut.




Strategi :
  • Berpusatkan guru.
  • Berpusatkan murid.
  • Berpusatkan bahan.

Nilai :
  • Berani mencuba.

Teknik :
  •  Soal jawab.

Aktiviti :
  • Soal jawab.

Kemahiran :
  • Membaca.
  • Menulis.
  • Menaakul.

Bahan Bantu Mengajar (BBM) :

  • Papan putih.
  • Pen marker.
  Langkah 3 

(4 Minit)
Taklif :

Maksud taklif
  • Pada bahasa : Pembebanan.
  • Pada istilah : Menerima tanggungjawab dan kewajipan sebagai seorang Islam.
Tanggungjawab yang mesti dilakukan oleh orang Islam setelah baligh :

1.Wajib melakukan amalan fardu ain seperti solat dan puasa.
2. Wajib menuntut ilmu.
3. Wajib melakukan suruhan fardu kifayah yang bersesuaian dengan peringkat umur dan tanggungjawab mengikut syariat Islam.
4. Wajib meninggalkan perkara-perkara yang dilarang oleh Islam seperti mencuri, meragut, berzina dan maksiat-maksiat yang lain.
5. Wajib menutup aurat.
1. Guru menerangkan maksud taklif.

2. Guru menampal beberapa keping gambar tanggungjawab yang mesti dilakukan oleh orang Islam setelah baligh pada kad manila.

3. Guru menampal kad manila yang dipotong berbentuk segi empat pada sekeliling dinding di dalam kelas untuk dijadikan sebagai poket letak kad bergambar.

4.  Guru menampal kertas bercetak yang mengandungi ayat-ayat tanggungjawab yang mesti dilakukan oleh orang Islam setelah baligh pada kad manila untuk dijadikan sebagai kad berayat.

5. Guru meletakkan semua kad berayat tersebut  ke dalam sebuah kotak yang menarik kemudian menggoncangkan kotak tersebut.

6. Guru meminta lima orang murid untuk mengambil satu kad berayat di dalam kotak dan mencari gambar gambar tanggungjawab yang mesti dilakukan oleh orang Islam setelah baligh di dalam poket yang ditampal pada sekeliling dinding.

7. Setelah murid-murid mencari dan menjumpai gambar tersebut, mereka perlu menampal kedua-dua kad tersebut pada papan putih.
Strategi :

  • Berpusatkan guru.
  • Berpusatkan murid.
  • Berpusatkan bahan.

Nilai :

  • Menumpukan perhatian.
  • Berani mencuba.

Aktiviti :

  • Permainan.

Kemahiran :

  • Mendengar.
  • Menaakul.

Bahan Bantu Mengajar (BBM) :

  • Gambar.
  • Poket letak gambar.
  • Kad berayat.
 Penutup




(2 Minit)
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari : Mengulangi isi pelajaran yang penting.
1. Guru merumuskan isi pelajaran yang diajarkan kepada murid-murid.
Nilai :

  • Khusyuk.
  • Berdisiplin.
  • Patuh.

Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :

Disediakan oleh :                                                                               Disahkan oleh :


.............................................                                                              .............................................   
(                                            )                                                            (                                            )

Ulasan

Catatan Popular