rancangan pengajaran harian 7(arieff azman)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU
1
Nama Guru :
Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran
: Pendidikan Tajwid
Kelas
: 4 Amanah
Tarikh
: 13 Januari 2019
Masa
: 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan
: 20 orang pelajar
Tajuk
: hukum mad asli dan mad far’i
Kemahiran
: Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah
: Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada
:
1)Murid-murid mengetahui asas tajwid nun
sakinah
Kemahiran berfikir:
: Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan
|
Pendahuluan
(3
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
|
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa
2.Guru
membaca doa bersama dengan murid-murid
|
Nilai:Khusyuk
|
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Video
seorang guru mengajar murid-murid membaca al quran
Apakah
yang hendak diajarkan guru berdasarkan video yang ditonton?
Andaian
jawapan:tidak tahu
|
1.Guru
memainkan video tersebut
2.Guru
menanyakan kepada murid mengenai video tersebut
3.Murid-murid
cuba menjawab soalan guru
4.Guru
mengaitkan video dengan tajuk akan akan dipelajari
|
Kemahiran
Berfikir:
Membuat
perkaitan
Sumbang
saran
Strategi
-berpusatkan
murid
-berpusatkan
bahan
Pendekatan
-Deduktif
Nilai
-menumpukan
perhatian
Bahan
bantu mengajar
-video
|
|
Langkah
1
(7
minit)
|
Huruf
ra’
-الجهر
-التوسط
-الانفتاح
-الاذلق
-الاستفال
-الانحراف
|
1.Guru menerangkan eemula kepada murid-murid tentang لام
الساكنة
2.Murid-murid mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
|
Nilai:
khusyuk
Strategi:
-berpusatkan
guru
|
|
Langkah
2
(6
minit)
|
-bererti
yang didahului oleh hamzah wasal pada awal kalimah isim seperti yang
terdapatpada kalimat السموت الارض الامور
لام
االحروف yang bertemu dengan
huruf hijaiyah pada satu kalmah terbahagi kepada dua dengan cara bacaan
1.izhar
qamariah
2.idgham
shamsiah
Contoh
izhar qamariah
-هل اتك
Contoh
idgham shamsiah
-وقل رب
|
1.Guru menjelaskan hukum dan cara membaca basmalah
2.murid
mendengar penjelasan guru
3.Guru
meminta murid mengikuti bacaan basmalah guru
4.Murid-murid
mengikut bacaan guru
3.guru
meminta seluruh murid murid supaya membaca semula secara beramai-ramai.
|
Strategi
-berpusatkan
guru
-berpusatkan
murid
Tunjuk
cara
-demonstrasi
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Bahan
bantu mengajar
-kitab
|
|
Langkah
3
(7minit)
|
لام
العمر
-bermaksud
lam sakinah bertanda sukun pada kalimah
Contohnya;
-فلينظر
|
1.guru menerangkan cara membaca basmalah antara dua surah
2.murid-murid
mendengar penerangan guru
3.guru
menunjukkan cara bacaan
4.guru
meminta murid-murid mengikut bacaanguru
5.murid
mengikut bacaan guru
|
Kaedah
-demonstrasi
Nilai
-khusyuk
-patuh
Alat
bantu mengajar
-kitab
|
|
Langkah
4
|
Cara
membaca لام العمر
1.izhar
mutlak
2.idgham
لام
برحركت
-beerti
lam sakinah yang terdapat di tengah-tengah kalimah isim seperti lam pada
kalimah
-تفخيم
-ترقيق
|
|
|
|
Penutup
(2
minit)
|
Rumusan
pelajaran yang didapati;
Mengulang
semula setiap isi penting
|
1.Guru
merumuskan pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai:
-khusyuk
-patuh
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini
sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian
sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat
penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan Pensyarah Guru
Pembimbing :
Disediakan oleh
:
Disahkan oleh :
.............................................
.............................................
(
)
(
)
Ulasan
Catat Ulasan