rancangan pengajaran harian 7(arieff azman)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 1

Nama Guru : Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran : Pendidikan Tajwid
Kelas : 4 Amanah
Tarikh : 13 Januari 2019
Masa : 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan : 20 orang pelajar
Tajuk : hukum mad asli dan mad far’i
Kemahiran : Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah : Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada :
1)Murid-murid mengetahui asas tajwid nun sakinah
Kemahiran berfikir: : Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan


Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa

2.Guru membaca doa bersama dengan murid-murid
Nilai:Khusyuk
Set Induksi
(5 minit)
Video seorang guru mengajar murid-murid membaca al quran

Apakah yang hendak diajarkan guru berdasarkan video yang ditonton?

Andaian jawapan:tidak tahu

1.Guru memainkan video tersebut

2.Guru menanyakan kepada murid mengenai video tersebut

3.Murid-murid cuba menjawab soalan guru

4.Guru mengaitkan video dengan tajuk akan akan dipelajari
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan
Sumbang saran

Strategi
-berpusatkan murid
-berpusatkan bahan

Pendekatan
-Deduktif

Nilai
-menumpukan perhatian

Bahan bantu mengajar
-video
Langkah 1
(7 minit)
Huruf ra’
-الجهر
 -التوسط
-الانفتاح
-الاذلق
-الاستفال
-الانحراف
1.Guru menerangkan eemula kepada murid-murid tentang لام الساكنة
2.Murid-murid mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
Nilai: khusyuk

Strategi:
-berpusatkan guru


Langkah 2
(6 minit)

-bererti yang didahului oleh hamzah wasal pada awal kalimah isim seperti yang terdapatpada kalimat السموت الارض الامور  

لام االحروف  yang bertemu dengan huruf hijaiyah pada satu kalmah terbahagi kepada dua dengan cara bacaan

1.izhar qamariah
2.idgham shamsiah

Contoh izhar qamariah
-هل اتك

Contoh idgham shamsiah
-وقل رب
1.Guru menjelaskan hukum dan cara membaca basmalah

2.murid mendengar penjelasan guru

3.Guru meminta murid mengikuti bacaan basmalah guru

4.Murid-murid mengikut bacaan guru

3.guru meminta seluruh murid murid supaya membaca semula secara beramai-ramai.


Strategi
-berpusatkan guru
-berpusatkan murid

Tunjuk cara
-demonstrasi

Nilai
-khusyuk
-berani mencuba
-patuh

Bahan bantu mengajar
-kitab

Langkah 3
(7minit)
لام العمر
-bermaksud lam sakinah bertanda sukun pada kalimah

Contohnya;
-فلينظر


1.guru menerangkan cara membaca basmalah antara dua surah

2.murid-murid mendengar penerangan guru

3.guru menunjukkan cara bacaan

4.guru meminta murid-murid mengikut bacaanguru

5.murid mengikut bacaan guru
Kaedah
-demonstrasi

Nilai
-khusyuk
-patuh

Alat bantu mengajar
-kitab




Langkah 4
Cara membaca لام العمر

1.izhar mutlak
2.idgham

لام برحركت
-beerti lam sakinah yang terdapat di tengah-tengah kalimah isim seperti lam pada kalimah
-تفخيم
-ترقيق



Penutup
(2 minit)
Rumusan pelajaran yang didapati;
Mengulang semula setiap isi penting
1.Guru merumuskan pelajaran yang disampaikan.
Nilai:
-khusyuk
-patuh

Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :

Disediakan oleh :                                                                               Disahkan oleh :


.............................................                                                              .............................................   
(                                            )                                                            (                                            )

Ulasan

Catatan Popular