rancangan pengajaran harian 3(arieff azman)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MINGGU
1
Nama Guru :
Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran
: Pendidikan Tajwid
Kelas
: 4 Amanah
Tarikh
: 13 Januari 2019
Masa
: 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan
: 20 orang pelajar
Tajuk
: basmalah
Kemahiran
: Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah
: Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada
:
1)Murid-murid mengetahui al quran
sebagai kalamullah
2)Murid-murid akan membaca istiazah dan
basmalah terlebih dahulu sebelum membaca surah alquran
Kemahiran berfikir:
: Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan
Pendahuluan
(3
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
|
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa
2.Guru
membaca doa bersama dengan murid-murid
|
Nilai:Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Video
seoan lelaki memulakan sesuatu perbuatan dengan bismillaah
|
1.Guru
memainkan video seorang lelaki yang memulakan sesuatu perbuatan dengan
bismillah
2.Guru
menanyakan kepada murid mengenai video tersebut
3.Murid-murid
menjawab soalan guru
4.Guru
mengaitkan video dengan tajuk akan akan dipelajari
|
Kemahiran
Berfikir:
Membuat
perkaitan
Sumbang
saran
Strategi
-berpusatkan
murid
-berpusatkan
bahan
Pendekatan
-Deduktif
Nilai
-menumpukan
perhatian
Bahan
bantu mengajar
-video
|
Langkah
1
(7
minit)
|
Erti
dan lafaz basmalah;
Basmalah
beerti menyebut nama Allah dengan lafaz:
بسم
الله الرحمنالرحيم
Basmalah
terdapat pada awal surah fatehah.
-basmalah
merupakan sebahagian daripada suah fatehah,juga sebagian daripada surah an
nahl
انه
من سليمان وانه بسم الله الرحمن الرحيم
|
1.Guru menerangkan kepada murid-murid tentang pengertian dan
lafaz basmalah
2.Murid-murid
mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
|
Nilai:
khusyuk
Strategi:
-berpusatkan
guru
|
Langkah
2
(6
minit)
|
Hukum
dan cara membaca basmalah
-sunat
kecuali surah at taubah
-imam
hijazi menyatakan
وفي
ابتداء السورة كل بسملا سوى براءة فلا
Para
qura berpendapat bahawa membacaalquranpada awal surah kecuali surah taubah
-membaca
basmalah pertengahan surah hukumnya harus termasuk dipertengahan surah taubah
walaupun satu ayat
|
1.Guru menjelaskan hukum dan cara membaca basmalah
2.murid
mendengar penjelasan guru
3.Guru
meminta murid mengikuti bacaan basmalah guru
4.Murid-murid
mengikut bacaan guru
3.guru
meminta seluruh murid murid supaya membaca semula secara beramai-ramai.
|
Strategi
-berpusatkan
guru
-berpusatkan
murid
Tunjuk
cara
-demonstrasi
Nilai
-khusyuk
-berani
mencuba
-patuh
Bahan
bantu mengajar
-kitab
|
Langkah
3
(7minit)
|
Membaca
basmalah antara dua surah
1.cara
yang diharuskan
-qoto’
al jami iaitu waqaf pada akhir surah dan basmalah
ومن
شر حاسد اذا حسد (5)
بسم
الله الرحمن الرحيم ()
قل
هو الله احد ()
-qoto’ wa wasal basmalah bilsurah iaitu waqaf pada akhir surah
pertama,lalu membaca basmalah yang disambung terus dengan awal surah kedua
ومن
شر حاسد اذا حسد ()
بسم
الله الرحمن الرحسم
قل
هو الله احد()
-wasal
jami’ iaitu bacaan sambung daripada akhir surah pertama,basmalah dan awal
surah kedua
ومن
شر حاسد اذا حسد
بسم
الله الرحمن الرحيم
قل
هو الله احد()
2.cara
yang tidak diharuskan,iaitu menyambung akhir surah pertama dengan
basmalah,lalu waqaf.selepas itu baru mendengar awalsurah kedua
ومن
شرحاسد اذا حسد
بسم
الله الرحمن الرحيم()
قل
هو الله احد()
|
1.guru menerangkan cara membaca basmalah antara dua surah
2.murid-murid
mendengar penerangan guru
3.guru
menunjukkan cara bacaan
4.guru
meminta murid-murid mengikut bacaanguru
5.murid
mengikut bacaan guru
|
Kaedah
-demonstrasi
Nilai
-khusyuk
-patuh
Alat
bantu mengajar
-kitab
|
Penutup
(2
minit)
|
Rumusan
pelajaran yang didapati;
Mengulang
semula setiap isi penting
|
1.Guru
merumuskan pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai:
-khusyuk
-patuh
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini
sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian
sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat
penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan Pensyarah Guru
Pembimbing :
Disediakan oleh
:
Disahkan oleh :
.............................................
.............................................
(
)
(
)
Ulasan
Catat Ulasan