rancangan pengajaran harian 3(arieff azman)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 1

Nama Guru : Muhammad Arieff bin Azman
Matapelajaran : Pendidikan Tajwid
Kelas : 4 Amanah
Tarikh : 13 Januari 2019
Masa : 2.30 petang-3.00 petang
Bilangan : 20 orang pelajar
Tajuk : basmalah
Kemahiran : Membaca,mendengar dan menaakul
Kaedah : Syarahan,soal jawab
Pengetahuan sedia ada :
1)Murid-murid mengetahui al quran sebagai kalamullah
2)Murid-murid akan membaca istiazah dan basmalah terlebih dahulu sebelum membaca surah alquran
Kemahiran berfikir: : Mengaitkan maklumat,membezakan maklumat serta membuat kesimpulan





Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم افتح علينا حكمتك وانشرعلينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الرحمين
1.Guru meminta murid-murid untuk membaca doa

2.Guru membaca doa bersama dengan murid-murid
Nilai:Khusyuk
Set Induksi
(5 minit)
Video seoan lelaki memulakan sesuatu perbuatan dengan bismillaah
1.Guru memainkan video seorang lelaki yang memulakan sesuatu perbuatan dengan bismillah

2.Guru menanyakan kepada murid mengenai video tersebut

3.Murid-murid menjawab soalan guru

4.Guru mengaitkan video dengan tajuk akan akan dipelajari
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan
Sumbang saran

Strategi
-berpusatkan murid
-berpusatkan bahan

Pendekatan
-Deduktif

Nilai
-menumpukan perhatian

Bahan bantu mengajar
-video
Langkah 1
(7 minit)
Erti dan lafaz basmalah;

Basmalah beerti menyebut nama Allah dengan lafaz:

بسم الله الرحمنالرحيم

Basmalah terdapat pada awal surah fatehah.

-basmalah merupakan sebahagian daripada suah fatehah,juga sebagian daripada surah an nahl

انه من سليمان وانه بسم الله الرحمن الرحيم



1.Guru menerangkan kepada murid-murid tentang pengertian dan lafaz basmalah

2.Murid-murid mendengarkan apa yang disampaikan oleh guru
Nilai: khusyuk

Strategi:
-berpusatkan guru


Langkah 2
(6 minit)
Hukum dan cara membaca basmalah

-sunat kecuali surah at taubah

-imam hijazi menyatakan
وفي ابتداء السورة كل بسملا سوى براءة فلا

Para qura berpendapat bahawa membacaalquranpada awal surah kecuali surah taubah

-membaca basmalah pertengahan surah hukumnya harus termasuk dipertengahan surah taubah walaupun satu ayat
1.Guru menjelaskan hukum dan cara membaca basmalah

2.murid mendengar penjelasan guru

3.Guru meminta murid mengikuti bacaan basmalah guru

4.Murid-murid mengikut bacaan guru

3.guru meminta seluruh murid murid supaya membaca semula secara beramai-ramai.


Strategi
-berpusatkan guru
-berpusatkan murid

Tunjuk cara
-demonstrasi

Nilai
-khusyuk
-berani mencuba
-patuh

Bahan bantu mengajar
-kitab

Langkah 3
(7minit)
Membaca basmalah antara dua surah

1.cara yang diharuskan
-qoto’ al jami iaitu waqaf pada akhir surah dan basmalah
ومن شر حاسد اذا حسد (5)
بسم الله الرحمن الرحيم ()
قل هو الله احد ()

-qoto’ wa wasal basmalah bilsurah iaitu waqaf pada akhir surah pertama,lalu membaca basmalah yang disambung terus dengan awal surah kedua
ومن شر حاسد اذا حسد ()
بسم الله الرحمن الرحسم
قل هو الله احد()

-wasal jami’ iaitu bacaan sambung daripada akhir surah pertama,basmalah dan awal surah kedua
ومن شر حاسد اذا حسد
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله احد()

2.cara yang tidak diharuskan,iaitu menyambung akhir surah pertama dengan basmalah,lalu waqaf.selepas itu baru mendengar awalsurah kedua
ومن شرحاسد اذا حسد
بسم الله الرحمن الرحيم()
قل هو الله احد()

1.guru menerangkan cara membaca basmalah antara dua surah

2.murid-murid mendengar penerangan guru

3.guru menunjukkan cara bacaan

4.guru meminta murid-murid mengikut bacaanguru

5.murid mengikut bacaan guru
Kaedah
-demonstrasi

Nilai
-khusyuk
-patuh

Alat bantu mengajar
-kitab




Penutup
(2 minit)
Rumusan pelajaran yang didapati;
Mengulang semula setiap isi penting
1.Guru merumuskan pelajaran yang disampaikan.
Nilai:
-khusyuk
-patuh

Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian sepenuhnya terhadap saya yang sedang mengajar. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :


Disediakan oleh :                                                                               Disahkan oleh :



.............................................                                                              .............................................   
(                                            )                                                            (                                            )

Ulasan

Catatan Popular