Kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran Pendekatan


Pendekatan

Pendekatan merupakan satu set andaian yang membentuk sifat bahasa, pembelajaran dan pengajaran yang dijalankan.


Jenis-jenis Pendekatan

1) Pendekatan induktif
2) Pendekatan deduktif
3) Pendekatan eklektik
4) Pendekatan komunikatif
5) pendekatan tematik
6) Pendekatan interaksional
7) Pendekatan pengalaman bahasa
8) Pendekatan bersepadu
9) Pendekatan masteri


Konsep Induktif

1. Sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran guru perlu menyediakan contoh-contoh yang sesuai untuk murid membuat rumusan.
2. Murid dibimbing melalui aktiviti penyoalan supaya dapat membuat kesimpulan sendiri.
3. Pelbagai contoh yang mengandungi ciri-ciri yang sama untuk memudahkan murid membuat kesimpulan samada daripada guru atau murid.
4. Guru menyediakan alat bantu mengajar yang bersesuaian.
5. Aktiviti perlu di pelbagaikan dan menarik perhatian murid.


Jenis-jenis Pendekatan Induktif

1. Membentuk satu generalisasi daripada contoh-contoh tertentu.Contohnya, mencari ciri segitiga yang sama daripada pelbagai jenis segitiga.
2. Membentuk satu prinsip daripada ujikaji tertentu. Contohnya, mendapat prinsip graviti daripada ujikaji benda-benda dijatuhkan dari atas ke bawah.
3. Membentuk satu hukum daripada pernyataan-pernyataan tertentu. Misalnya mendapat hukum tatabahasa daripada membuat analisis terhadap struktur ayat-ayat bahasa.
4. Membentuk satu teori melalui aktiviti-aktiviti induktif. Misalnya mengukur dan mencari hasil tambah sudut-sudut dalam pelbagai jenis segitiga untuk mendapat teori sudut segitiga.
5. Mendapat satu teori daripada satu urutan pemikiran. Misalnya, memerhati tingkah laku manusia untuk mendapatkan satu teori pembelajaran.


Langkah-langkah Strategi Pengajaran dengan Pendekatan Induktif

Peringkat 1 (Perancangan)
• Menentukan objektif pelajaran
• Menyediakan contoh-contoh
• Menyediakan soalan
• Menyediakan alat bantu mengajar

Peringkat 2 (Pendedahan)
• Set induksi
• Mengemukakan contoh-contoh.
• Memerhatikan contoh-contoh.

Peringkat 3 (Pembentukan konsep mentafsir ciri-ciri)
• Mengenalpasti ciri-ciri
• Menganalisis ciri-ciri

Peringkat 4 (Pembentukan kesimpulan)
• Merumuskan ciri-ciri
• Membuat generalisasi
• Menerangkan fungsi kesimpulan,hukum,prinsip,teori atau teorem

Peringkat 5 (Penutup)
• Membuat kesimpulan kognitif.
• Membuat kesimpulan sosial
• Memberi aktiviti susulan.


Konsep Pendekatan Deduktif

1. Pendekatan ini selaras dengan teori pembelajaran Gestalt. 
2. Pengajaran dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh-contoh.
3. Bematlamatkan pemerolehan struktur kognitif.
4. Pendekatan ini lebih banyak menekankan aspek tulisan.


Prinsip-prinsip Pendekatan Deduktif

1. Generalisasi pada permulaan pengajaran mestilah dinyatakan secara eksplisit. 
2. Contoh-contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi. 
3. Contoh tidak harus datang dari guru sahaja tetapi juga dari murid.
4. Contoh mesti betul supaya murid dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain. 
5. Pemahaman generalisasi murid mesti dinilai melalui pelbagai cara.


Prosedur Pengajaran Deduktif

1) Peringkat pendedahan
Guru memulakan pengajaran dengan meyediakan murid terlebih dahulu, kemudian memperkenalkan tajuk, tujuan pengajaran dan isi pengajaran.

2) Peringkat mengemukakan generalisasi.
Guru menenrangkan peraturan,rumus tatabahasa, menerangkan pengertian dan hukum yang tertentu.

3) Peringkat menganalisis konsep.
Pengajaran guru tertumpu kepada usaha menjelaskan generalisasi kepada pelajar.
Guru mewujudkan pelbagai aktiviti.

4) Peringkat mencubakan generalisasi.
Dijalankan dalam bentuk berkumpulan.
Melihat kembali kebolehan pelajar menguasai kemahiran tertentu.

5) Peringkat penutup
Guru membuat kesimpulan berdasarkan perkara-perkara yang telah dipelajari.
Guru memberikan aktiviti tambahan untuk meningkatkan kefahaman.


Konsep Pendekatan Elektif

1. Elektif bererti pemilihan, eklektik bermakna bercampur. 
2. Gabungan pendekatan digunakan. 
3. Menggabungkan pendekatan indukti dan deduktif. 
4. Banyak digunakan dalam pengajaran sains dan matematik. 
5. Boleh gunakan strategi pemusatan guru, pemusatan murid, dan pemusatan bahan. 
6. Digunakan dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan. 


Konsep Pendekatan Komunikatif

1. Secara umum, pendekatan ini member fokus khusus kepada murid.
2. Manusia perlu berkomunikasi untuk sama ada secara interpersonal atau intrapersonal bagi tujuan memenuhi keperluan dan kehendaknya.
3. Manusia berkomunikasi untuk menyatakan perasaan dan emosi, mencipta imaginasi, memperoleh barangan dan perkhidmatan, bertukar pandangan, memperoleh dan menyampaikan maklumat.
4. Prinsip asas pendekatan komunikatif ini ialah murid mengetahui dan memahami tujuan melaksanakan aktiviti tertentu dalam proses pembelajarannya.
5. Proses pengajaran bahasa dilaksanakan dalam konteks wacana mengikuti proses komunikasi sebenar.

Prinsip Pendekatan Komunikatif Brumfit dan Johnson (1989) & Littlewood (1981)

1) Prinsip komunikasi
Aktiviti pembelajaran melibatkan cara berkomunikasi.

2) Prinsip tugasan
Tugasan yang diberikan akan disulami dengan aktiviti komunikasi akan memberikan makna kepada pelajar.


3) Prinsip yang lebih bermakna
Pembelajaran bahasa yang bermakna akan menggalakkan keinginan mempelajari bahasa yang seterusnya.


Prinsip-Prinsip Pendekatan Komunikatif

1. Bahasa sasaran adalah alat yang digunakan untuk komunikasi bilik darjah dan bukan semata-mata sebagai objek untuk dipelajari.
2. Sesuatu fungsi komunikasi boleh memiliki pelbagai bentuk linguistik. 
3. Permainan sangatlah penting kerana mempunyai aktiviti komunikasi.
4. Pelajar seharusnya diberi peluang untuk meluahkan idea dan pendapat mereka.
5. Satu daripada tangungjawab guru ialah meyediakan situasi pembelajaran yang menggalakkan komunikasi.


Pendekatan Tematik

1. Diartikan sebagai pokok pembicaraan atau topik utama yang dijadikan sesuatu pembicaraan atau kajian.
2. Berkait rapat dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara kumpulan. 
3. Sesuai digunakan sebagai proses perbincangan tema dalam aktiviti kumpulan. 


Konsep Pendekatan Masteri

1. Memastikan murid dapat menguasai sesuatu kemahiran dengan cekap dan lengkap.
2. Menguasai kemahiran melalui latih tubi. 


Ulasan

Catatan Popular